Skip to content

Oefenen met taal voor groep 6

Beantwoord de volgende 30 vragen en klik dan onder op de webpagina op Toets nakijken.

De toetsvragen:

1.

Lees onderstaande tekst. Waarvoor zou jij deze tekst gebruiken?

Heerlijke tapas eten, de indrukwekkende Sagrada Familia bewonderen of flaneren over de beroemde Ramblas?
Ontdek Barcelona vanuit Aparthotel Vallès, dat in het typisch Catalaanse stadje Sabadell ten noorden van bruisend Barcelona ligt.


2.

Welke lezer past het best bij deze tekst?

Wilt u zo vriendelijk zijn om niet te roken in dit café? U kunt in een speciale ruimte genieten van uw sigaartje of sigaretje.


3.

Lees onderstaande tekst. Wat doet de schrijver met deze tekst?

Van iemand die 75 is, verwachten we wel grijze haren en stramme botten, maar wist u dat het ouder worden al rond het 30e levensjaar begint?
Dan worden de botten al wat zwakker, de hersenen werken al wat minder goed en de spierkracht verdwijnt. Dertigers merken er niet direct wat van. Hooguit zijn de sportprestaties iets minder dan in de jonge jaren of kost studeren meer moeite dan in de studententijd.
Maar hoe ouder u wordt, hoe beter u kunt zien dat het lichaam achteruitgaat.


4.

Lees onderstaande tekst. Wat wil de schrijver van deze tekst zeggen?

Hardlopen is een flinke belasting voor je knieën en enkels.
Als je wilt afvallen kun je net zo goed wandelen.
Je verliest dan even snel gewicht.
En je loopt minder risico op blessures.


5.

Deze drie zinnen staan door elkaar. Wat is de juiste volgorde van de zinnen?

1. Oma heeft een mooie bos bloemen gekregen.
2. De bloemen staan prachtig in de vaas.
3. Zij snijdt eerst de stelen schuin af.


6.

In welke zin wordt een woord verkeerd gebruikt?


7.

Lees onderstaande tekst. Ik begrijp wat de parkeerwachter bedoelt, maar wat moet hij anders zeggen?

De parkeerwachter had een drukke dag. Toen er geen auto meer bij kon, zei hij tegen de volgende automobilist: ‘Helaas, meneer, op deze kampeerplaats is geen ruimte meer. U moet een andere plek zoeken.’


8.

Welk werkwoord staat in de verkeerde tijd?

Toen ik nog maar net 1 jaar was, kan ik al goed lopen. Ik liep zelf door de hele huiskamer. In de tuin heb ik ook vaak gelopen.


9.

In welke zin is het scheefgedrukte woord verkeerd gespeld?


10.

Lees onderstaande tekst. Wat is het onderwerp van dit verhaal?

Op vrijdagavond fietste Peter door het bos toen hij een slang op de weg zag liggen. Hij dacht dat het dier ongevaarlijk was en wilde een paar foto’s maken. Maar de slang bleek giftig te zijn en hij beet Peter in zijn vinger. Toen Peter thuiskwam was zijn hele arm dik en rood. Het deed veel pijn. Zijn ouders brachten hem snel naar het ziekenhuis. Gelukkig hebben de doktoren hem weer beter kunnen maken. Maar Peter heeft zijn lesje geleerd. Voortaan laat hij slangen met rust.


11.

Lees onderstaande tekst. Wat leer je uit deze tekst?

In Roermond hebben 3049 kinderen het record skippyballen gebroken. Het ging om de meeste kinderen die ooit tegelijk op een skippybal hadden gezeten. Maar dit deden ze niet voor de lol. Met de recordpoging werd geld opgehaald voor kinderen met een spierziekte. De kinderen hebben een groot bedrag bij elkaar gesprongen. Wel 5000 euro! Wat zullen die zieke kinderen blij zijn. De Roermondse skippyballers hopen in het Guinness World Records-boek te komen.


12.

Welke titel past volgens jou het beste bij dit stukje?

Als mensen doof zijn, gebruiken ze gebarentaal. Ze maken met hun handen letters en woorden. Maar niet alleen mensen begrijpen deze taal. De Amerikaanse dove teckel Sparky begrijpt het ook. Hij leerde gebarentaal van gevangenen. Die kregen de hond om mee te spelen in de gevangenis. Maar ze leerden hem dus ook de bijzondere taal. Hij reageert nu op hun handsignalen door te zitten, te liggen of te stoppen met lopen. Zo laat hij zien dat hij z’n baasjes begrijpt. Omdat het heel bijzonder is dat een hond gebarentaal begrijpt, gaat de slimmerik op een dovenschool voor kinderen wonen. Daar kunnen ze zo’n handig huisdier wel gebruiken.


13.

Lees onderstaande tekst. Voor wie is deze tekst bedoeld?

En dan nu over de grote overstroming. Je ziet op de beelden dat vele huizen weggespoeld zijn.
Je kunt in je eigen school een actie op touw zetten voor de slachtoffers.


14.

Lees onderstaande tekst. Voor wie zou dit berichtje zijn?

Italië is een prachtige vakantiebestemming.
Geniet tijdens de zomervakantie van de zon, de oude steden en het lekkere eten.
Boek nu deze voordelige trip!


15.

Lees onderstaande tekst. Wat leer je uit deze tekst?

De Amerikaanse scholiere Annie Ryan zat zoals zo vaak in de schoolbus. In een scherpe bocht viel de chauffeur per ongeluk op de grond. De bus reed door en botste tegen twee auto`s op. Annie kwam in actie en trapte op de rem. De bus kwam tot stilstand. Niemand raakte gewond. Dat was een heldendaad. Maar in plaats van een beloning kreeg ze straf. Amanda was eerder weg gegaan van school en was aan het spijbelen toen ze de schoolbus redde.


16.

Wat betekent hetzelfde als ‘een bot mes’?


17.

Deze zin is niet goed. Wat is de goede zin?

Maarten is jarig op 13 augustus en ik op 18 november.


18.

Welk ‘moeilijk’ woord betekent hetzelfde als het scheefgedrukte woord?

De tweeling Bob en Tom gingen los van elkaar, op de fiets, naar voetbaltraining.


19.

Wat wil de schrijver van deze tekst?

De oudst bekende wilde vos in Nederland werd 12 jaar oud. Het was een vrouwtje dat in de duinen leefde. Gemiddeld worden vossen 5 tot 7 jaar oud.


20.

Lees onderstaande tekst. Voor wie zou dit berichtje zijn?

Nog altijd worden er in Italië archeologische vondsten gedaan.
Resten uit de oudheid worden nauwkeurig onderzocht.
Soms mogen vrijwilligers helpen bij de opgravingen.
Neem voor meer informatie contact op met de Vereniging van Archeologen.


21.

Wat is de laatste zin van deze tekst?

1. Maar als ze later groter is,
2. Het zusje is gisteren geboren.
3. dan kan Merlijn met zijn zusje spelen.
4. Merlijn heeft een zusje gekregen.
5. Ze is nog maar heel klein.


22.

Welke lezer past het best bij deze tekst?

Op deze website vind je spelletjes. Je kunt hier gratis online spelletjes spelen in de groepen:
- Avontuur
- Actie
- Puzzels


23.

Lees onderstaande tekst. Wat bedoelt juf Wietske?

Juf Wietske zegt dat we het druk krijgen vanochtend. Eerst zelf een rekentaak doen en daarna een taalopdracht, waarbij we mogen samenwerken.
Juf zegt tegen ons: ‘Bij rekenen hoor ik graag jullie fluisterstem. En bij taal jullie overleg-stem.’


24.

Wat wil de schrijver van deze tekst?

Morgen wordt er een zware storm verwacht. Krachtige windstoten kunnen voor veel overlast zorgen. Houd er rekening mee als je naar buiten moet.


25.

Wat is de eerste zin van deze tekst?

1. Het is niet duidelijk hoe dit komt.
2. Als het onderzoek klaar is, weten we meer.
3. Het totaalaantal geboortes was namelijk lager.
4. Op dit moment wordt nog onderzocht hoe dit komt.
5. In 2019 zijn er meer tweelingen geboren dan in 2018.


26.

Katoen, linnen en zijde noemen we ...


27.

Lees onderstaande tekst. Wat is het onderwerp van dit verhaal?

In een dorp in Congo hebben 35 mannen een enorm nijlpaard gevangen. Het dier weegt meer dan 2000 kilo. Het nijlpaard was gevaarlijk en viel de mensen van het dorp aan. Al weken werd geprobeerd het nijlpaard te vangen door hem te lokken met aas aan een stuk draad. Maar een enorme krokodil trok het draad steeds stuk en ging er met het aas vandoor. Een vangnet was beter. Hiermee is het gelukt. Het nijlpaard kon het net niet stuktrekken en zat in de val.


28.

Welk werkwoord staat in de verkeerde tijd?

Afgelopen herfst maken twee olifanten in Dierenpark Emmen constant ruzie met elkaar. Om die reden is één van de dieren verhuisd naar een andere dierentuin. Daarna was het rustig in het olifantenverblijf.


29.

Welk woord moet in deze zin in plaats van ‘zodat’?

Lisa wil graag fietsen, zodat Amy gaat liever zwemmen.


30.

Lees onderstaande tekst. Waarom is het belangrijk dat kinderen wel computeren?

Het is tegenwoordig erg belangrijk dat kinderen goed leren computeren. Als kinderen een jaar of 8 zijn en geen computerervaring hebben, is de kans groot dat ze niet mee kunnen komen. Het onderwijs richt zich steeds meer op computers. Het is dus juist belangrijk dat kinderen ervaring opdoen met de mogelijkheden die de computer biedt. En ze vinden het nog leuk ook. Hierbij moet natuurlijk wel in het oog gehouden worden dat kinderen niet te lang op de computer spelen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid (denk aan een muisarm en te weinig beweging).


Aanbevolen bij deze toets:

Oefenen met taal voor groep 6

De Visual Steps-boeken

Direct aan de slag / Stap-voor-stapinstructies / Begrijpelijke inhoud